|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Kraków chce podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej i zmian w strefie płatnego parkowania

To tylko propozycje, ale te już teraz bulwersują mieszkańców. W Krakowie miałaby zdrożeć komunikacja miejska i opłaty za abonamenty postojowe dla mieszkańców w strefie płatnego parkowania.

fot: RK

Zamiast biletu dwudziestominutowego miałby funkcjonować 10-ciominutowy kosztujący 3 złote. Bilet jednoprzejazdowy lub godzinny kosztowałby 6 złotych, a 90-minutowy aż 8 złotych. Największą podwyżkę zaproponowano jednak dla mieszkańców posiadających Kartę Krakowską. Bilet miesięczny wynosiłby 96 złotych, a to oznaczałoby blisko 30 złotową podwyżkę.

Jak mówi Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego - zmiany spowodowane są stratami odnoszonymi w czasie epidemii koronawirusa. W ostatnich miesiącach wpływy ze sprzedaży biletów znacznie spadły: - To nieraz były po kilkadziesiąt tysięcy do stu kilkudziesięciu tysięcy. Pragnę przypomnieć, że rok temu wpływy ze sprzedaży biletów sięgały nawet 2 i pół miliona złotych dziennie. Widać, jaka to jest różnica. Wiadomo, że ten transport zbiorowy powinien w jakimś stopniu sam się finansować właśnie z tytułu sprzedaży biletów.

Podwyżka cen to jednak tylko propozycja - dodaje Kowal i zaznacza, że sprawą zajmą się teraz krakowscy radni.

Ale ci zgodnie podkreślają, że zaproponowane stawki są zbyt wysokie. Przeciwny nowemu cennikowi jest radny z klubu Prawa i Sprawiedliwości Mariusz Kękuś. Rozwiązanie zaskoczyło również Grzegorza Stawowego z Platformy Obywatelskiej i Łukasza Gibałę z Krakowa dla Mieszkańców.

- Sytuacja się powtarza. Znowu nie toczyła się żadna dyskusja w tj materii. Te propozycje najpierw idą do opinii publicznej, a później dopiero radni dostają i kompletnie nie są z nami konsultowane. Wydaje mi się, że trzeba spokojnie przeanalizować sytuację finansową miasta i podejmować decyzje w sposób racjonalny.

Nie widzę sensu w tych zmianach cen i tych indywidualnych biletów, i tych okresowych, które miałyby w efekcie tej zmiany przyciągnąć nowych pasażerów – mówi Mariusz Kękuś.

W naszym programie jako komitetu wyborczego było wyraźnie napisane, że jesteśmy docelowo za bezpłatną komunikacją miejską dla mieszkańców. Tym bardziej powinniśmy być przeciwko podwyżkom – przypomina Łukasz Gibała.

Z kolei Rafał Komarewicz - wiceprzewodniczący rady miasta Krakowa z klubu prezydenckiego Przyjazny Kraków - przypomina, że miasto złożyło pismo do polskiego rządu z prośbą o pokrycie strat wygenerowanych z powodu koronawirusa. I to jest pierwszy sposób na poprawę kondycji komunikacji zbiorowej w Krakowie. Drugi to oczywiście wspomniana podwyżka cen biletów, ale jak podkreśla Komarewicz, to rozwiązanie jest o wiele gorsze.

- Mamy nadzieję, że na najbliższej sesji, która będzie w końcu sierpnia, będzie już informacja ze strony rządu pozytywna, która nam zrefinansuje skutki koronawirusa, jeśli chodzi o transport publiczny.

Równocześnie Zarząd Transportu Publicznego zaproponował zmiany w strefie płatnego parkowania. Wydłużeniu miałyby ulec godziny obowiązywania strefy: w strefie A opłata za postój obowiązywałaby we wszystkie dni tygodnia od godziny 8 rano do 22. W strefie B i C dni nie uległyby zmianie: opłaty pobierane byłyby od poniedziałku do soboty do godziny 20 ale nie od 10 ale również 8 rano.

Największa proponowana zmiana to jednak ceny abonamentów postojowych dla mieszkańca, które teraz kosztują zaledwie 10 złotych.

Jak mówi Sebastian Kowal - w strefie B i C byłoby to 80 złotych za miesiąc, a w strefie A 100 złotych.

- Garaż dla samochodu nawet na obrzeżach miasta kosztuje znacznie więcej, więc trzeba się będzie nad tą kwotą pochylić, natomiast nikt nie mówi, że nie należy tej kwoty zwiększyć.

Ale i tu pojawiają się głosy sprzeciwu. Łukasz Gibała podkreśla, że w strefie A byłby to wzrost cen sięgający 1000 procent.

Jacek Mosakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa zaznacza, że podwyżka w obu sprawach jest nieunikniona. Jego zdaniem nie będą to jednak kwoty zaproponowane przez Zarząd Transportu Publicznego.

- Zmiany są bardzo ostre i niewątpliwie będą zmniejszone przez krakowskich radnych. Podejrzewamy, że spotkają się w środku drogi, że radni powiedzą, że to za duże zmiany i należy je zmniejszyć, a urzędnicy powiedzą, ok, no to ustępujemy. Niewątpliwie uderzą one w kieszenie mieszkańców.

Sprawa podwyżek będzie zatem jednym z głównych tematów następnej sesji rady miasta Krakowa. Tyle, że z powodu przerwy wakacyjnej, najbliższe obrady zaplanowano na 26 sierpnia.

A proponowanych zmian jest jeszcze więcej. Podwyżce miałyby ulec również opłaty za wywóz śmieci. Jeśli byłyby one segregowane, wtedy opłata wynosiłaby 27 złotych od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość. W przeciwnym razie kwota miałaby wzrosnąć do 54 złotych.

 

Przeczytaj: Co krakowscy radni sądzą o ewentualnej podwyżce cen biletów w komunikacji miejskie


Według propozycji, Gmina Miejska Kraków i teren aglomeracji zostały także podzielone na trzy strefy: I – obejmującą granice administracyjne Krakowa, II i III – obejmujące terytoria miast i gmin, które integrują lokalny transport z miastem. Podział ten ma urealnić ceny między gminami sąsiednimi.

fot: materiały prasowe

Zmiany w strefie płatnego parkowania

Zarząd Transportu Publicznego opracował propozycje zmian w organizacji Strefy Płatnego Parkowania. Najważniejszą proponowaną zmianą, dotyczącą wszystkich kierowców jest wydłużenie czasu obowiązywania stref:

- strefa A miałaby funkcjonować od poniedziałku do niedzieli w godz. 8-22,
- strefy B i C – tak jak do tej pory – od poniedziałku do soboty, ale o dwie godziny dłużej – od godz. 8 do 20.

Jak tłumaczy ZTP, zmiany są odpowiedzią na prośby mieszkańców. Znaczące dotyczą strefy A, która znajduje się w ścisłym centrum, gdzie ruch wieczorami i w weekendy związany jest z nocnym życiem miasta. Krakowianie w tych godzinach mają problem ze znalezieniem miejsc postojowych przy miejscu zamieszkania, skarżą się na hałas wywołany nadmiernym ruchem samochodowym. Także przedsiębiorcy od lat postulowali, by wydłużyć czas obowiązywania SPP.

Proponowane są również zmiany w wysokości abonamentu mieszkańca. Do tej pory wynosił on 10 zł miesięcznie.

Jeśli zmiany weszłyby w życie, to abonament mieszkańca wynosiłby:

- w strefie A – 100 zł miesięcznie,
- w strefach B i C – 80 zł miesięcznie.

fot: materiały prasowe

Bądź na bieżąco. Relacje z regionu i kraju w Radiu Kraków 


 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.

Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.

 

 

 

(RK/krakow.pl/ko)

8%
92%