|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

RZECZ(NIE)POSPOLITA – Polskie Malarstwo Historyczne. 10 sierpnia - 31 listopada

Otwarta pracownia zaprasza na cykl wystaw ukazujących polskie malarstwo współczesne.

"Każdy ma swoich bohaterów" Ignacego Czwartosa
Odbyła się w marcu i kwietniu 2018 i przedstawiała cztery najnowsze wielkoformatowe obrazy przedstawiające żołnierzy antysowieckiego podziemia działających w obronie polski w latach 1944-1963. Obrazy podejmują dialog z malarstwem Andrzeja Wróblewskiego oraz z malarstwem barokowym. Ignacy Czwartos konsekwentnie w swojej twórczości rozwija motywy historyczne. Czerpie z tradycji najnowszego malarstwa polskiego i europejskiego ale również odwołuje się do tradycji malarstwa starych mistrzów, m.in. wykorzystuje motywy barokowego portretu trumiennego, który jest zjawiskiem na skalę malarstwa europejskiego. W swoich obrazach porusza problem pamięci historycznej oraz interpretacji historycznych narracji.
Kuratorem wystawy był dr Sebastian Stankiewicz.

"Koń a sprawa polska" 10.08, godz. 19
Do udziału zaproszeni zostali studenci i absolwenci (do 3 lat po ukończeniu) kierunków artystycznych szkół wyższych, wyłonieni przez kuratora wystawy Wojciecha Głogowskiego. Wystawa "Koń a sprawa polska" to zaproszenie młodych artystów, absolwentów i studentów, do zmierzenia się z tematem.
Czy koń może poruszyć wyobraźnię współczesnego malarza? Wystawa w Otwartej Pracowni stawia to pytanie i poszukuje odpowiedzi. Ikonograficzny klucz pozwolił zaprezentować twórców o bardzo różnych postawach, których przy żadnej innej okazji nie zobaczylibyśmy razem. Są to artyści bardzo młodzi ale też i trochę starsi, o znaczącym dorobku. Spektrum wystawy jest bardzo szerokie, obejmuje uliczne murale i XIX- wieczne tropy, cyfrowy dieselpunk oraz różne prywatne mitologie i receptury na malowanie. Temat koński, kiedyś tak silnie obecny w polskiej kulturze, wciąż jest żywy i przybiera zaskakujące formy.


"Bona 500 lat później"- 14.09, godz. 19
Wystawa poświęcona historycznej rocznicy 500-lecia koronacji i zaślubin z królem Zygmuntem Starym królowej Bony Sforzy. Będzie to wystawa nowych portretów królowej Bony, stworzonych na zamówienie przez artystów będących członkami Stowarzyszenia Otwarta Pracownia oraz artystów współpracujących z galerią z całej Polski.
Zaproszeni artyści: Bettina Bereś, Beata Stankiewicz, Ignacy Czwartos, Wojciech Głogowski, Ryszard Grzyb, Łukasz Huculak, Marcin Kędzierski, Piotr Lutyński,Olga Pawłowska,  Maria Pyrlik,  Katarzyna Sobczuk, Sławomir Toman.
Wystawa będzie prezentowana także na Zamku w Niepołomicach.

"Duchy polskie”  Paweł Baśnik – 30. 11, godz. 19
(...)Świadomość wydaje się bezwzględnym warunkiem, dzięki któremu „coś” zmienia się w „kogoś”. Sprawia, że dany skrawek materii staje się osobą, która wie o swoim istnieniu i odróżnia siebie od całej reszty wszechświata. Z kolei relikt w kontekście kulturowym jest rozumiany jako wytwór minionych epok, który zachował swoją formę, zmieniając z czasem początkowe funkcje. W kontekście biogeograficznym oznacza natomiast małe grupy organizmów, które przetrwały na niewielkim obszarze, zachowując ciągłość z wymarłymi w poprzednich epokach gatunkami. Natomiast obraz rozumiany jako artystyczny artefakt, choć należy do świata nieożywionego, jest wytworem, który w szczególny sposób może odzwierciedlać wiele aspektów ludzkiej indywidualności. Świadomość znika wraz ze śmiercią ciała, ale obraz staje się pewnego rodzaju pozostałością twórczego umysłu, a pośrednio także innych osób, miejsc, przedmiotów, które znajdowały się w polu jego świadomości. Jednak to, na ile ów akt twórczy jest w stanie nas ocalić, podlega różnego rodzaju mechanizmom i weryfikacjom, począwszy od fizycznego przetrwania dzieła, po siłę jego kulturowego i społecznego oddziaływania. (...)

 

100%
0%