|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33
12 630 60 00
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|

Kolejne wydarzenia 21. Letniego Festiwalu - "Koncert finałowy, "Dwie Historie - jeden Taniec", "Straszny dwór".

0

A
A
A

„Koncert finałowy” zwieńczy cykl „Pieśń – Teatr Słowa”

 

„Pieśń mieszka w każdym z nas” – mawiał Mieczysław Tomaszewski, polski muzykolog, teoretyk i estetyk muzyki. Opera Krakowska zaprasza na ostatnią odsłonę Teatru Słowa – „Koncert finałowy”, który zwieńczy cykl spotkań publiczności z muzyką i poezją. Koncert odbędzie się
16 czerwca br. w ramach 21. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.

 

- „Cykliczne koncerty opatrzone bardzo znaczącym tytułem »Pieśń - Teatr Słowa«, których inauguracja miała miejsce w grudniu minionego roku, zdążyły wyraźnie zaznaczyć swoją bezprecedensową obecność na mapie propozycji repertuarowych filharmonii i teatrów muzycznych” – mówi solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Blacha, pomysłodawczyni i kierownik artystyczny tego projektu. 
- „Licznie zgromadzona publiczność podczas wieczorów poświęconych w całości gatunkowi pieśni, w kolejnych odsłonach przy komponowaniu których posłużyliśmy się kluczem geograficzno-narodowościowym, spotkać się mogła z polską, czeską, hiszpańską, francuską, rosyjską i niemiecką liryką wokalną. Idea oryginalnych wieczorów pieśniowych stworzyła niepowtarzalną okazję do kontemplacji piękna zawartego w poezji i muzyce. Ten szczególny teatr jednego aktora stanowi jednocześnie prawdziwy sprawdzian warsztatu wokalnego oraz wrażliwości muzycznej i osobowości artysty śpiewaka. Mam nadzieję, że ostania odsłona Teatru Słowa, która odbędzie się w Operze Krakowskiej 16 czerwca, dostarczy wszystkim widzom wielu emocji i niezapomnianych wrażeń” – dodaje.

 

Na program „Koncertu finałowego” złożą się reminiscencje wykonanych już utworów, a także dzieła stanowiące „smaczny” dla każdego odbiorcy muzyczny rarytas. Usłyszymy m.in. „Pieśni biblijne” Antonina Dvořáka w interpretacji znakomitego barytona Mariusza Godlewskiego, czy „Pieśni księżniczki z baśni” Karola Szymanowskiego, które wykona Katarzyna Oleś-Blacha. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
W repertuarze rosyjskim zaprezentuje się Andrzej Lampert (utwory m.in. Sergiusza Rachmaninowa, Aleksandra Wertyńskego, Piotra Czajkowskiego), a w hiszpańskim - Monika Korybalska (kompozycje m.in. Federico García Lorci, Fernanda Obradorsa, Manuela de Falli).
W niełatwym zadaniu stworzenia teatru jednego aktora wspierać będą solistów znakomici instrumentaliści: Olga Tsymbaluk (fortepian), Krzysztof Cyran (gitara) i Jacek Kopiec (akordeon). Koncert poprowadzi Małgorzata Janicka-Słysz.

 

- „Pragnę wszystkich serdecznie zaprosić do odwiedzenia świata pieśni, która celnie trafia prosto do serc, umysłów i sprawia, że czujemy się szczęśliwsi” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha.

Partnerem projektu „Pieśń - Teatr Słowa” jest Kopalnia Soli „Wieliczka”, gdzie w niezwykłej scenerii Komory Jana Haluszki, 135 metrów pod zmienią, odbyły się trzy odsłony koncertów poświęconych gatunkowi pieśni.

 

Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru.

 

Rezerwacja: tel. 12 296 62 62 (63); Kasa Opery: tel. 12 296 62 60 (61)  

 

Balet Opery Krakowskiej tańczy do muzyki jazzowej!

„Dwie Historie - jeden Taniec”

Opera Krakowska, w ramach 21. Letniego Festiwalu, zaprasza na przedstawienie baletowe „Dwie Historie - jeden Taniec” (18 i 19 czerwca, godz. 18.30), w którym tancerzom towarzyszą na instrumentach twórcy muzyki tego spektaklu - Piotr Orzechowski (głośny Pianohooligan) w pierwszej części i Krzysztof Ścierański (najlepsza gitara basowa w Polsce) w drugiej.

 

Narrację muzyczną pierwszej części spektaklu stanowią w głównej mierze autorskie kompozycje Piotra Orzechowskiego i pochodzą one z albumów „15 Studies for the Oberek” oraz „Bukoliki”. - „»Dwie Historie - jeden Taniec« to zderzenie świata baletu nie tylko z jazzem w tradycyjnym słowa tego znaczeniu, ale ze współczesną muzyką improwizowaną” - mówi Piotr Orzechowski. - „Muzyka, którą napisałem do przedstawienia, jest wynikiem moich fascynacji muzycznych” - zdradza Krzysztof Ścierański. - „Podczas spektaklu dostrzegamy synergię dwóch żywiołów - muzyki i tańca, które  wspaniale się uzupełniają” - dodaje.

 

„Dwie Historie - jeden Taniec” to spektakl fizykalny, w którym muzyka stanowi inspirację dla obrazu. - „Każda z 11 scen jest zarysem pewnej historii, pewnego uczucia. Podczas koncertów jazzmani są przyzwyczajeni do improwizowania, jednak w spektaklu baletowym muzyka musi być przewidywalna. To ogromne wyzwanie zarówno dla tancerzy, jak i muzyków” - mówi Jacek Tyski, choreograf przedstawienia.

 

Spektakl „Dwie Historie - jeden Taniec” zainauguruje 22. Letni Festiwal Jazzowy w Piwnicy pod Baranami. - „To znakomita kontynuacja wieloletniej współpracy między Operą a Cracovia Music Agency, organizatorem Letniego Festiwalu Jazzowego. Już w  2003 roku przedstawienie  baletowe Opery pt. „Światy Równoległe” z muzyką Jarka Śmietany graną na żywo odbyło się w ramach Letniego Festiwalu Jazzowego. Niezapomnianym, historycznym wydarzeniem był też występ w 2010 roku na krakowskiej scenie w ramach 15. edycji Festiwalu Jazzowego - Bobby’ego McFerrina z NDR Big Band grających muzykę Fryderyka Chopina podczas Roku Chopinowskiego. W ostatnich latach inni giganci światowego jazzu - Al Jarreau oraz Nicholas Payton wystąpili w Operze Krakowskiej na koncertach organizowanych przez Cracovia Music Agency. Również w ramach  tegorocznej edycjLetniego Festiwalu Jazzowego - 11 lipca usłyszymy kolejne wielkie gwiazdy jazzu - Branford Marsalis Quartet z Kurtem Ellingiem. Cieszymy się bardzo na dwa wspomniane spektakle baletowe (18 i 19.06), inaugurujące tegoroczny Festiwal Jazzowy, których głównymi bohaterami – obok Baletu Opery Krakowskiej - będą wybitni jazzmani Krzysztof Ścierański i Piotr Orzechowski od lat goszczący na Festiwalu Jazzowym - mówi Witold Wnuk, dyrektor Cracovia Music Agency.

 

Bilety w cenie 80 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru.

 

Rezerwacja:  tel. 12 296 62 62 (63)                                                                                                                                                                                              Kasa Opery: tel. 12 296 62 60 (61)

 

Fragmenty recenzji:

 

„W nowym spektaklu najciekawszy wydaje się pomysł (z inspiracji dyrektora Bogusława Nowaka) na wykorzystanie wykonywanej na żywo muzyki improwizowanej, autorstwa pianisty Piotra Orzechowskiego i gitarzysty Krzysztofa Ścierańskiego. To zresztą wpisuje się szerzej w aktualne zjawisko polegające na coraz częstszym wkraczaniu jazzu w filharmoniczne i operowe progi. Przestaje on być traktowany w tych miejscach po macoszemu, stając się częścią głównego nurtu. (...) Ciekawym rozwiązaniem jest też rezygnacja z tradycyjnej sceny pudełkowej i wprowadzenie widowni na proscenium i w kulisy”.

Mateusz Borkowski, „Dziennik Polski”, 31.10.2016

 

***

 

„Do Opery Krakowskiej zawitał jazz w możliwie najlepszym wykonaniu. (...) Było co oglądać i czego słuchać. (...) Publiczność siadła na scenie, niemal obok tancerzy i muzyków. Mogła ich obserwować z bliska, śledzić ich emocje, wysiłek, radość... Bo wiele w tym spektaklu było radości, nie tylko tej zaplanowanej przez choreografa i wyrażonej gestem, ale także tej, która rodzi się spontanicznie w spotkaniu tancerza z muzyką, która go „niesie”, uskrzydla, porywa... A takich chwil było w sobotę wiele. Myślę, że ten spektakl będzie mieć powodzenie. Jest artystycznie piękny, dopracowany i zarazem jest głęboko ludzki”.

Anna Woźniakowska, portal Polska Muza, 31.10.2016

 

***

 

„(...) Całemu Zespołowi należą się wielkie brawa. Tym większe, że każdy ich ruch i gest był pod bacznym »obstrzałem« publiczności, umieszczonej wyjątkowo na scenie, w bliskiej odległości od miejsca akcji. (…) Zderzenie takich dwóch muzycznych światów, zatańczonych na dwa skrajnie emocjonalne sposoby było ciekawym pomysłem, dzięki któremu realizatorom udało się zbudować tajemnicę i chłód w akcie pierwszym, rozproszone energią i ciepłem części drugiej. To dobry pomysł, zwłaszcza, że zamysłem było pokazanie tych samych uczuć i sytuacji na dwa różne sposoby”.

Anna Kańska Małachowska, portal naScenie.info, 30.10.2016

 

 

„Straszny dwór” w ramach 21. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej!

informacja prasowa

 

Opera Krakowska po raz kolejny podejmuje współpracę z Akademią Muzyczną w Krakowie. Na scenie przy Lubicz już kilkukrotnie prezentowali się studenci tej uczelni. Tym razem „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki (21 czerwca, godz. 18.30) będzie spektaklem dyplomowym młodego dyrygenta – Joachima Kołpanowicza, który w tym sezonie w Operze Krakowskiej poprowadził m.in. „Barona cygańskiego” J. Straussa. Przedstawienie zostanie powtórzone 23 czerwca (godz. 20.00), w Parku przy Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa w Trzebini.

 

 - „»Straszny dwór« to doskonałe dzieło, jedna z najpiękniejszych pozycji polskiej literatury operowej” - mówi Laco Adamik, reżyser spektaklu. - „Stanisław Moniuszko stworzył je po nieudanym powstaniu styczniowym, a jego inspiracją m.in. była potrzeba podniesienia na duchu polskiego społeczeństwa. Tradycja wystawiania opery akcentuje przede wszystkim patriotyczne treści. Pomniejsza się często jego teatralne piękno, komediowe sytuacje, losy ciekawych kolorowych postaci, zanurzonych w staropolskiej atmosferze. W moich inscenizacjach staram się odczytać wartości teatralne tego dzieła” - dodaje.

 

W spektaklach, które odbędą się w ramach 21. Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej wystąpią: Paweł Skałuba (Stefan), Patryk Rymanowski (Zbigniew), Agnieszka Cząstka (Jadwiga), Katarzyna Oleś-Blacha / Dorota Wójcik  (Hanna), Adam Szerszeń (Miecznik), Magdalena Barylak (Cześnikowa), Michał Kutnik (Maciej), Wołodymyr Pańkiw (Skołuba), Krzysztof Kozarek (Damazy), Wiesław Popiołek (Grześ), Bożena Walczyk-Skrzypczak (Stara niewiasta), Anna Gajdzik-Krzyżanowska (Marta) oraz Balet, Chór i Orkiestra  Opery Krakowskiej pod dyrekcją Joachima Kołpanowicza (21.06) i Rafała Jacka Delekty (23.06).