|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Opera Krakowska otwiera sezon 2019/2020

Bogusław Nowak, dyrektor Opery Krakowskiej

"Ariadna na Naxos", fot. Ryszard Kornecki, Opera Krakowska

 

Cztery premiery zarysowują szeroki horyzont stylistyczny, historyczny, a nawet gatunkowy, którego granice rozciągają się od Jacquesa Offenbacha do Artura Honeggera. Niektóre propozycje mogą zaskoczyć!
Po raz pierwszy jesienną premierą będzie balet – „Sen nocy letniej” Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. „W mojej interpretacji komedia Szekspira przybiera formę baletu” – zapowiada Giorgio Madia, włoski choreograf, którego krakowska publiczność zna z baletowej wersji „Kopciuszka” G. Rossiniego (2010) oraz bogatej oprawy choreograficznej w „Orfeuszu i Eurydyce” Ch. W. Glucka (2013) – „Neoklasyczny grecki układ przestrzeni scenicznej zostanie wywrócony do góry nogami i zamieni się w elżbietański las. To właśnie w nim, niczym w labiryncie, bohaterowie będą błądzić,  szukać  się i znajdować podczas zmysłowej i pełnej wydarzeń nocy letniej”. Kierownictwo muzyczne obejmuje Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Premiera już 25 października. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Nieco ponad miesiąc później, 6 grudnia, po raz pierwszy Opera Krakowska wystawi dzieło Artura Honeggera. Będzie nim „Joanna d’Arc na stosie” (1938) z librettem wielkiego Paula Claudela. Wymykające się prostym klasyfikacjom gatunkowym dzieło sam kompozytor nazwał scenicznym oratorium – w narracji o ostatnich chwilach późniejszej patronki Francji, partie mówione przeplatają się ze śpiewanymi, aparat orkiestrowy jest rozbudowany o liczne dodatkowe instrumenty dęte i dwa fortepiany, a także o niezwykłą innowację w czasach Honeggera, czyli o instrument elektroniczny – fale Martenota. Reżyserii podjęła się Monika Strzępka, artystka znana z gorąco dyskutowanych spektakli w teatrze dramatycznym. Muzycznie spektakl przygotowuje Tomasz Tokarczyk.
W marcu przyszłego roku apetyty zaspokoją ci, którzy tęsknią do chwytliwych, lekkich melodii, inteligentnego humoru i ambitnej rozrywki – „Orfeusz w piekle” Jacquesa Offenbacha dołączy do kolekcji operetkowych perełek krakowskiej sceny. Przezabawna reinterpretacja orfejskiego mitu, który posłużył za temat pierwszej zachowanej w dziejach muzyki opery (Jacopo Peri, „Euridice”, 1600 r.). Offenbach przedstawia Orfeusza i Eurydykę jako znudzonych sobą małżonków, szukających podniet „na boku”, w co ingerują bogowie Olimpu. Reżyserii podjął się Włodzimierz Nurkowski, którego ostatnia łączona produkcja, „Gianni Schicchi” Giacomo Pucciniego i „Pajace” Ruggiero Leoncavalla zyskała wiele pochwał. Zgrany zespół realizatorów uzupełniają scenografka Anna Sekuła oraz choreografka Violetta Suska. Orkiestrę poprowadzi Tomasz Tokarczyk.
Stali widzowie Opery wiedzą, że Letni Festiwal nie mógłby zacząć się inaczej niż premierą. W czerwcu 2020 roku zabrzmi „Don Carlos” – wielka operowa klasyka mistrza gatunku Giuseppe Verdiego. Spektakl reżyseruje Laco Adamik, scenografię projektuje stale współpracująca z Adamikiem Barbara Kędzierska, a Tomasz Tokarczyk odpowiada za stronę muzyczną przedstawienia.
Balet, oratorium dramatyczne, operetka i operowa klasyka – oto szeroki horyzont, na którym, oprócz premier, widnieje szereg spektakli repertuarowych, od lat cieszących się niesłabnącą popularnością: „Norma”, „Carmen”, „Madama Butterfly”, „Tosca”, „Cyganeria”, „Traviata”, „Cyrulik sewilski”, „Ariadna na Naxos”, „Dziadek do orzechów” (oczywiście w grudniu, blisko Świąt Bożego Narodzenia).
Jednym z ważnych nurtów działania krakowskiej Opery jest prezentacja spektakli poza siedzibą, w historycznej architekturze Krakowa, czy w malowniczych krajobrazach, którymi słynie Małopolska. Plenerowe inscenizacje zachwycają wykorzystaniem naturalnego otoczenia jako elementu scenografii, są także skutecznym sposobem na upowszechnianie sztuki operowej i przekonanie do niej nowych widzów. Już 7 września 2019 r. Opera Krakowska po raz kolejny będzie gościć w Lanckoronie, gdzie zaprezentuje „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki. Spektakl jest organizowany przez Stowarzyszenie Terra Artis, a współorganizatorami są Gmina Lanckorona, Teatr Wielki – Opera Narodowa i Opera Krakowska. Z kolei w Sanoku, podczas XXIX Festiwalu im. Adama Didura, 24 września Opera wystawi „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego – pierwszy spektakl operowy w reżyserskiej karierze Jerzego Stuhra.
W repertuarze teatru nie brakuje także wyczekiwanych przez publiczność koncertów. Pierwszy zaplanowany jest już na 14 września 2019 r. pod hasłem „Na rogu Lubicz i Borowickiej”. Artyści oddadzą w nim hołd wielkiej primadonnie krakowskiej sceny operetkowej i operowej, Iwonie Borowickiej w 35. rocznicę jej śmierci i 65-lecie debiutu. Współorganizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Radosny Senior. Ponadto przed nami koncerty sylwestrowe, noworoczne i karnawałowe.
Szczególnym koncertowym cyklem jest „Pieśń – Teatr Słowa”, nad którym pieczę sprawuje Katarzyna Oleś-Blacha. Eksploracja liryki wokalnej będzie kontynuowana w nowym sezonie – trwają obecnie starania o zaproszenie Ewy Podleś, wielkiej i wszechstronnej śpiewaczki, której głos uważany jest na świecie za jeden z nielicznych prawdziwych kontraltów.
Teatr pamięta także o młodych widzach. W repertuarze stałe miejsce zajmuje od lat „Muzyka i Magia” – muzyczna podróż po znanych i lubianych bajkach, „Pan Tralaliński”, czyli spektakl dla dzieci w wieku 6-10 lat z atrakcyjnie i zachęcająco podanymi utworami dla najmłodszych, pisanymi przez wybitnych współczesnych polskich kompozytorów – Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda czy Karola Szymanowskiego. Na afiszu pozostaje również „Ongaku trzy kamienie”, innowacyjne rodzinne widowisko przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami słuchu, wzroku i ruchu.
Wszystko to zabrzmi na scenie Opery Krakowskiej jeszcze mocniej i lepiej niż dotychczas, dzięki prowadzonym obecnie pracom remontowym. Modernizowany jest orkiestron – zostanie poprawiona akustyka poprzez zastosowanie innowacyjnych, regulowanych paneli oraz ustrojów. Działania są prowadzone we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą i umożliwiają zmianę akustyki w zależności od charakteru i stylu wykonywanej muzyki.
Nowy sezon zakończy się w lipcu 2020 roku XXIV Letnim Festiwalem Opery Krakowskiej. Zespół artystyczny znów będzie gościł na Wawelu, gdzie oprócz tradycyjnego już koncertu „Arie Oper Świata”, planowane jest wystawienie m.in. „Anny Boleny” Gaetano Donizettiego.


mat.prasowe/jn

100%
0%