|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Debata kolejowa Radia Kraków: Czas na linię Podłęże-Piekiełko

Trwają przygotowania do budowy nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Dzięki tej nowej inwestycji już od 2026 roku znacznie szybciej będzie można dotrzeć z Krakowa na południe Małopolski. Podróż do Zakopanego potrwa 1 godz. i 40 minut, czyli możliwa będzie dwukrotnie szybciej niż obecnie. Do Nowego Sącza dojedziemy w godzinę – dziś koleją trzeba jechać na tej trasie nawet trzy razy dłużej!

Posłuchaj debaty

Zdjęcie ilustracyjne. / fot: Piotr Korczak/Kronos Media

O przygotowaniach do budowy tej nowej linii kolejowej rozmawialiśmy w czasie debaty Radia Kraków w poniedziałek 17 września o 20:10. Zapytaliśmy także o postępy przebudowy linii średnicowej w Krakowie, a także modernizację linii kolejowej do Zakopanego.

 

W debacie uczestniczyli:

- Mateusz Wanat, z-ca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy PKP PLK SA

- Łukasz Bochniarz, kierownik kontraktu, odpowiedzialny za przygotowanie projektu „Podłęże – Piekiełko”

- prof. Włodzimierz Czyczuła oraz dr inż. Łukasz Kudyba z Politechniki Krakowskiej

 

Od lewej: Ł.Kudyba, W.Czyczuła, M.Wanat i Ł.Bochniarz (fot.M.Bartkowicz)

 

Zapis fragmentu debaty kolejowej Radia Kraków (całości można posłuchać na górze strony):

 

Mariusz Bartkowicz: Wielu turystów i mieszkańców chce dotrzeć do Krynicy pociągiem. Oni marzą o realizacji inwestycji Podłęże-Piekiełko. Goście Forum Ekonomicznego, które odbyło się tutaj przed dwoma tygodniami, z chęcią pewnie by też tu dojechało bezpieczną, czystą i szybką komunikacją kolejową. To będzie możliwe dopiero wtedy, gdy linia Podłęże-Piekiełko stanie się faktem?

Włodzimierz Czyczuła: Jeśli chodzi o szybko dojazd, bo jest on teraz bezpieczny, to ta linia w znaczący sposób skróci czas przejazdu do Sącza, Krynicy i przy okazji do Zakopanego.

 

M.B: Skróci, ale kiedy ma szansę to realnie nastąpić?

Łukasz Bochniarz: W założeniu mamy zakończenie tej inwestycji w roku 2026. Teraz rozpoczynają się prace projektowe. W toku tych prac będzie można określić dokładny termin uruchomienia tego przedsięwzięcia.

 

M.B: 2026 to rok, który jest planowany na zakończenie całej inwestycji, która będzie realizowana w kilku etapach. Pierwszy etap to przygotowania. Może nie spektakularny, ale kluczowy dla powodzenia inwestycji. Co teraz się dzieje?

Ł.B: Obecnie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej. Ta dokumentacja będzie największą w historii PKP PLK pod względem kosztów. Jej wartość będzie wynosiła około 200 milionów złotych. Wpłynęły do nas dwie oferty firm projektowych. Ten projekt jest na tyle złożony… Otwarliśmy oferty 20 lutego. Obie firmy walczą o wykonanie tego projektu, ze względu na jego skalę. Teraz wybieramy tę firmę. Zakładamy, że do końca roku uda nam się podpisać umowę z wykonawcą, który przedstawi koncepcję projektowo-programowo-przestrzenną, opracuje dokumentację budowlaną, projekty wykonawcze. Dzięki temu będziemy mogli rozpocząć wykup gruntów.

 

M.B: Kiedy będzie już wiadomo, która firma wykona to zadanie, jaki czas w harmonogramie inwestycji dajecie jej na wykonanie tego zadania?

Ł.B: Zakładamy zakończenie wykonania dokumentacji projektowej do roku 2021. Cała inwestycja jest podzielona na 11 pododcinków. Linia nowa będzie przebiegać w nowym śladzie, ale będzie też modernizowana linia kolejowa numer 104 Chabówka-Nowy Sącz. Zakładamy, że te odcinki, które są w przebiegu istniejącym, gdzie nie ma konieczności znacznych wykupów gruntów, tam będziemy mogli przystąpić do prac wcześniej niż w 2021 roku, może na końcu 2020 roku.

 

M.B: Zapytam o pieniądze. Na ile w tym momencie państwo oceniają koszt realizacji tej inwestycji?

Mateusz Wanat: Całość prowadzonych prac, włącznie z projektem, wykupem gruntu, realizacją robót, szacowana jest na prawie 9 miliardów złotych. To bardzo duża kwota. Teren, po którym będzie przebiegać linia, jest specyficzny. To górzysty, pofałdowany teren. Jest tu dużo tuneli, których w Polsce się zwykle nie spotyka przy realizacji robót kolejowych.

 

M.B: To one w dużej mierze decydują o tak wysokim koszcie inwestycji?

M.W: Tak. To tunele i estakady. To musimy zrealizować, żeby utrzymać standard linii kolejowych, który nas teraz obowiązuje, czyli na nowym szlaku prędkość 160 km/h dla pociągów osobowych, 120 km/h dla towarowych i 221 kN na oś. To jest kluczowe. To wpływa na koszt inwestycji.

92%
8%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 10

Pisowiec

Wtorek, 4 grudnia 2018, 05:22

To Pan poseł Mularczyk jest motorem tej linii

Odpowiedz

rex

Środa, 14 listopada 2018, 11:21

@Lol

Metro niech buduje Mjcher jak obiecał

Odpowiedz

rex

Środa, 14 listopada 2018, 11:20

@obywatel RP

Obywatelu RP gdyby nie pisuar Nie było by Wschodniej obwodnicy Krakowa bo dpiero PełO zostało zmuszne do budowy po protestach, podobnie wpisanie na listę rererwową S7, a s52 czyli Północna Obwodnica Krakowa Pisuary zaczeli budować - wczoraj podpisanie umowy. Więc obywatelu nie pisz famazonów

Odpowiedz

obywatel RP

Niedziela, 11 listopada 2018, 18:06

Ta linia na pewno nie nie powstanie za panowania PISuaru bo ten specjalizuje się tylko w burzeniu tego powstawało przez lata i pokolenia. To wyjątkowi nieudacznicy którym nic się nie udaje z wyjątkiem dzielenia narodu

Odpowiedz

aberracja

Sobota, 6 października 2018, 11:45

aberracja mld złotych. lepiej wyremontować linie sącz rabka i tarnów sącz zamiast pchać się w piekiełko i niszczyć piękny krajobraz

Odpowiedz

Lol

Czwartek, 20 września 2018, 07:32

Z 9mld to lepiwj bylo linie metra zbudowac w krk tam i tak kazdy autem jezdzi bo maja za duze odleglosci miedzy domami

Odpowiedz

A_WAS?

Środa, 19 września 2018, 09:02

LINIA MA BYĆ GOTOWA DO 20126? Oby to nie była prorocza literówka.....

Odpowiedz

LW

Wtorek, 18 września 2018, 20:33

Uwierzę gdy się zaczną prace budowlane . Skoro ta linia ma być gotowa do 20126 roku to dlaczego Nowy Sącz według planów będzie skomunikowany szybki połączeniem z CPK przez Kielce Busko Tarnów . CPK być może powstanie dopiero po tym terminie . Ponadto łącznica w Chabówce stawia wiele wątpliwości . Informacje wyraźnie wskazują na bajkę wyborczą .

Odpowiedz

TM

Wtorek, 18 września 2018, 16:15

"Podróż do Zakopanego potrwa 1 godz. i 40 minut" - chyba Intercity "Dziś koleją trzeba jechać na tej trasie nawet trzy razy dłużej" - chyba Regio

Odpowiedz

Muszyniak

Wtorek, 18 września 2018, 11:18

OJ idą wybory bo temat linii Podłęże - Piekiełko odżywa co 4 lata przed wyborami :)

Odpowiedz